Hygiëne in de zorg: 4 onmisbare tips
Inhoudsopgave
Waarom is hygiëne belangrijk in de zorg?
4 tips voor een betere hygiëne in de zorg
Hulp nodig? Vraag WALO vrijblijvend om advies
In het kort
- Goede hygiëne beschermt zowel kwetsbare patiënten als zorgpersoneel
- Ziekteverzuim door slechte hygiëne kost de zorgsector jaarlijks miljoenen
- De 4 belangrijkste tips: verbeter handhygiëne, gebruik gecertificeerde PBM, ontwikkel een hygiënewerkplan en laat een audit uitvoeren
- Professionele handhygiëne bestaat uit 4 stappen: beschermen, reinigen, desinfecteren en verzorgen
Hygiëne in de zorg is belangrijker dan ooit. De regels hiervoor waren altijd al streng, maar sinds de coronacrisis is de awareness voor hygiëne sterk gegroeid. Dit heeft positieve effecten. Dankzij goede hygiëne voorkomt u de verspreiding van griep, corona en diverse andere virussen en bacteriën binnen uw zorginstelling.
Bent u benieuwd waarom hygiëne zo belangrijk is? En wilt u graag weten hoe u de hygiëne van uw bedrijf kunt verbeteren? In dit artikel geeft WALO u enkele onmisbare tips waar u vandaag nog mee aan de slag kunt.
Voor we de tips voor betere hygiëne bekijken, vertellen wij u graag waarom hygiëne in de zorg zo belangrijk is. Ook leggen we u uit welke potentiële gevaren en risico's u hiermee kunt voorkomen.
Bescherming van kwetsbare patiënten
In zorginstellingen en medische organisaties heeft u veelvuldig te maken met zieken en kwetsbaren. Deze doelgroep is extra gevoelig voor virussen en bacteriën. Door optimaal te investeren in hygiëne in de zorg, voorkomt u dat uw patiënten of cliënten ziektes oplopen die gevaarlijk of bedreigend zijn voor hun gezondheid.
Bescherming van personeel en productiviteit
Niet alleen voor uw patiënten is hygiëne van groot belang. Dit geldt ook voor werknemers. Wanneer uw zorginstelling ten prooi valt aan een griepepidemie of een coronagolf, vindt er veel verzuim plaats. Dit is niet alleen erg vervelend voor uw zieke personeelsleden, maar ook voor de productiviteit en continuïteit op de werkvloer. De planning raakt hiervan in de war en belangrijke werkzaamheden moeten worden uitgesteld.
Financiële gevolgen beperken
Verzuim door griep kost de Nederlandse industrie jaarlijks ruim 100 miljoen euro. Ook zorginstellingen en medische organisaties draaien hierdoor grote verliezen. Wist u bijvoorbeeld dat jaarlijks zo'n 13.2% van de werknemers uitvalt met griep of verkoudheid? Dit gaat om meer dan 1 miljoen zieken die elk gemiddeld één volle werkweek per jaar afwezig zijn.
Door de juiste maatregelen te nemen op het gebied van hygiëne, kunt u deze cijfers sterk terugdringen. Hierdoor houdt u uw organisatie op alle fronten gezond. Meer lezen over dit onderwerp? Bekijk dan ons artikel over hoe u ziekteverzuim kan voorkomen.
Er zijn wel honderd manieren om de hygiëne van uw zorginstelling te verbeteren. De vier belangrijkste manieren om dit te doen, vindt u in het overzicht hieronder.
1. Verbeter de handhygiëne binnen uw organisatie
Of het nu om een verzorgingshuis, verpleeghuis, ziekenhuis, huisartsenpost of privékliniek gaat: in alle zorginstellingen is aandacht voor handhygiëne. En dat is niet voor niets, want de handen zijn een belangrijke verspreider van bacteriën en virussen. Voor uw zorginstelling is het belangrijk dat u handhygiëne onderverdeeld in vier stappen:
Handen beschermen
Het beschermen van de handen is een belangrijke stap om te voorkomen dat uw huid verontreinigd of geïrriteerd raakt. Door gebruik te maken van beschermende handcrème houdt u uw handen gehydrateerd.
Handen reinigen
De verspreiding van virussen en bacteriën vindt vaak plaats via de handen. Met de handen raakt u personeel immers oppervlaktes, deurposten en instrumenten aan. Door regelmatig de handen te reinigen, voorkomt uw personeel dat ziektes en bacteriën de kans krijgen om zich te verspreiden. U kunt hiervoor een gecertificeerd handreinigingsproduct gebruiken. Hiermee zorgt u ervoor dat de handen van uw personeel niet alleen schoon worden, maar ook optimaal worden verzorgd en gehydrateerd.
Handen desinfecteren
Het desinfecteren van de handen is sinds het begin van de coronacrisis niet meer weg te denken uit de samenleving. In de zorg is men desinfectie al gewend, maar ook daar is de aandacht hiervoor flink toegenomen. Het nadeel is dat veel bedrijven gebruik maken van de verkeerde desinfectiemiddelen. Hierdoor drogen de handen uit en ontstaan er pijnlijke kloven. Dat komt omdat alcohol vocht aan de huid onttrekt en de huid daarbij aantast. Gelukkig zijn er diverse middelen op de markt die zowel desinfecteren als hydrateren en verzorgen.
Handen verzorgen
Het verzorgen van de handen is de stap die het vaakst over het hoofd wordt gezien. Ook bij zorgpersoneel. Wanneer u veelvuldig de handen wast tijdens het werken in de zorg, tast dit de handen onvermijdelijk aan. Door naast bescherming, reiniging en desinfectie ook te investeren in handverzorging, voorkomt u dit. Er zijn professionele handcrèmes die in de juiste handverzorging voorzien.
2. Kies voor gecertificeerde persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM)
Goede PBM zijn essentieel voor uw zorginstelling. Wilt u zeker weten dat u gebruik maakt van persoonlijke beschermingsmiddelen die aan alle normen, certificeringen en kwalificaties voldoen? Bekijk dan het ruime aanbod van WALO op onze website.
Wij leveren 100% gecertificeerde PBM voor de zorgsector. Denk daarbij aan kleding voor op de OK, maar ook voor kleding op de afdelingen. U vindt het aanbod in onze webshop.
3. Ontwikkel een professioneel hygiënewerkplan
Een zorginstelling kan niet zonder professioneel hygiënewerkplan. Een hygiënewerkplan wordt ook wel kortweg een hygiëneplan genoemd en is gericht op het structureren van de hygiënemaatregelen- en werkzaamheden binnen uw organisatie. Dankzij zo'n plan weet u precies wat u dient te reinigen, wanneer en hoe vaak u dat dient te reinigen en welke middelen en inzet daarvoor nodig zijn.
Een hygiëneplan is gericht op alle vormen van hygiëne en reiniging binnen uw zorginstelling. U weet hierdoor zeker dat uw personeel over de juiste richtlijnen beschikt om hun werk veilig en verantwoord uit te voeren. Bent u benieuwd hoe u een volwaardig en professioneel hygiënewerkplan ontwikkelt? Lees dan de volgende tip.
4. Laat een audit en inventarisatie verrichten
Het opstellen van een hygiënewerkplan begint met een audit en inventarisatie. Tijdens zo'n audit komt er een hygiëneadviseur langs die samen met u bekijkt welke maatregelen er nodig zijn om de hygiëne in uw bedrijf te optimaliseren. Er wordt hierbij gekeken naar de eventuele noodzaak van regels, richtlijnen en middelen.
Uit zo'n audit en inventarisatie komt een adviesrapport voort. In dit rapport staat concreet omschreef welke stappen u dient te zetten om de hygiëne in uw instelling te verbeteren. Deze stappen kunnen gaan over:
- Het bijspijkeren van de kennis omtrent hygiëne onder het personeel.
- Het bewerkstelligen van een positieve gedragsverandering onder het personeel.
- De aanschaf van gecertificeerde en duurzame reinigings- en ontsmettingsproducten.
- Het opstellen van een reinigingsplan voor vloeren en oppervlakten.
- Het kopen, huren of eerst uitproberen van professionele reinigingsmachines.
- Het plannen van een vrijblijvende demo om u wegwijs te maken in het hygiëneplan.
Hulp nodig? Vraag WALO vrijblijvend om advies
Heeft u hulp nodig bij een betere hygiëne in de zorg? WALO gaat graag met u in gesprek over het opstellen van een professioneel hygiënewerkplan. Dat gesprek is uiteraard geheel vrijblijvend. Zo ontdekt u wat wij voor u kunnen betekenen en kunt u zelf de afweging maken of u met ons wilt samenwerken. Met meer dan 30 jaar ervaring in hygiëne en reiniging staan we met plezier voor u klaar.